top of page
  • שירה אליאס רוטר ומירב שרייבר

טעימות קטנות מ"קונסטלציה משפחתית" בקבוצה

המאמר הזה מביא לכם טעימות קצרות של קונסטלציות בנושאים שונים. ניתן להעמיד קונסטלציה על כל נושא ולמען כל מטרה. אפשר להביא סיפור מהחיים, מערכת יחסים, אמונות פנימיות, הדרכות של מטפלים, חלומות, כאבים פיזיים, מחלות, קשיים כלכליים או קשיים בזוגיות, עם ילדים או הורים. הקונסטלציה מושתתת על העובדה שלכל בעיה יש פתרון והיא יוצאת לחפש את הפתרון בשורש הבעיה.

מטפלת משפחתית הגיעה להדרכה בעקבות טיפול במשפחה שעוברת גירושין מורכבים. הטיפול תקוע כי לא ברור מה השלב הבא שצריך להיעשות בין ההורים והילדים.

הגירושין בעיצומם – הורה אחד מדבר בגנותו של השני והילדים נעים תמיד אל הצד של ההורה שנפגע יותר. הקונסטלציה עוזרת למטפלת לראות כיצד היא מתערבבת עם אחד מדמויות המשפחה, מזוהה איתו בגלל סיפור אישי שלה. כאשר היא יוצאת מההתערבבות ומניחה נציגים לפתרונות אפשריים, יש לה אז את היכולת לפתע לגלות שהיא איבדה את המושכות של הטיפול, בדיוק כפי שכל הדמויות במשפחה איבדו את השליטה בעקבות הגרושים. כאשר המטפלת עומדת בעצמה בנציגות של הדבר שהמשפחה מבקשת ממנה, היא יכולה קודם כל לרכוש את האיכות הזאת בעצמה, להחזיר לעצמה את המושכות ועם זה לשוב ולפגוש במשפחה.

הקונסטלציה מאפשרת למטפל שמגיע להדרכה לצאת מ"הקופסא", למצוא פתרונות יצירתיים שלא היו קודם, להתעצם במקומות חדשים כמטפל, לראות דברים חדשים על המטופלים שלא ראה קודם ולצאת מההדרכה עם תחושה עמוקה של שלווה, ביטחון ואי הזדהות או ההזדהות השלכתית.

התלונה של המונחית: מאחרת כרונית.

האיחור הכרוני פוגע לה בעבודתה, ביחסיה עם בעלה והיא לא מצליחה לשנות ולנהל את הזמן כך שתגיע בזמן. היא מאד סובלת מהאיחורים שלה ונראה כי הדפוס הזה מושרש בה כל כך חזק, הרבה יותר ממה שהיא מסוגלת לעשות או לשנות .

בקונסטלציה נעשתה תנועה אחורה. שני דורות אחורה והגענו לשואה. מגלים שהסבתא של המונחית מאחרת לתחנת האיסוף של השכונה שלה במשלוחים שיצאו לאושויץ. כל משפחתה נספתה, וחייה ניצלים בזכות האיחור שלה.

האמונה הבינדורית שעוברת הלאה: חייבים לאחר על מנת לחיות.

ברגע הזה שהסבתא עומדת ורואה את הרכבות יוצאות, מבינה שאיחרה ושכל משפחתה שם, והיא אינה יודעת לאן לנסוע ומתי יחזרו (לעולם לא תראה אותם שוב) – את הרגע הזה שההכרה מקבלת את הידיעה הקשה – הנכחנו לתוך הקונסטלציה וחווינו אותו על בשרינו. את הכאב, הרעד וההתמוטטות.

המונחית מזוהה עם אותה סבתא וכל איחור שלה פוגע בחייה אך גם מציל אותה, מציל אותה (בתור הסבתא). היא תקועה בין פרדוקס. ברגע שנעשתה קבלה מלאה של איחור הסבתא כגורל שבזכותו המונחית חיה. המונחית יכולה לקבל שוב את חייה במלאות, ללא רגשות אשם. ואת השחרור הזה היא לוקחת איתה לתוך חייה.

מונחה רוצה לעבוד על הנושא של כסף בחייו.

למונחה יש המון מאמץ וסטרס סביב כסף. חרדה לאבד אותו ומאמץ עילאי לייצר אותו. אביו של המונחה הפסיד את העסק שלו כאשר הילד ילד בן 8. כתוצאה מאיבוד העסק – יש מתחים רבים בבית, ריבים, וההורים מתגרשים. הסב של המונחה עלה לארץ מאיראן שם היה צריך להשאיר את כל כספו הרב ולהתחיל מאפס בארץ. העליה לארץ לא האירה לסב פנים מבחינה כלכלית והוא מעולם לא הצליח להתאושש מהירידה הדרסטית במעמדו הכלכלי, דבר שהשפיע בעוצמה רבה על ביטחונו העצמי ועל תחושת השלווה הפנימית והזהות האישית. דור אחד אחורה והיתה זו משפחה עשירה מבוססת ומשכילה באיראן.

בתהליך הקונסטלציה אנו שבים אחורה למקום שבו עדיין היה טוב. לזמן שלפני הטראומה. מהמקום הזה אפשר לחזור ולקבל כוחות, להתחבר לטוב, לעושר, לשפע ולראות את הטוב שבמעבר לארץ. יחד עם משפטים שיכולים להנכיח את המעשה שנעשה. תהליך נוסף שנעשה הוא בין הדורות. דברים שרוצים להאמר בין האב לסב למשל, או בין הסב לארץ המוצא שלו.

כאשר חוזרים אחורה המונחה חש מיד בהקלה כאילו כל המשא הזה כבר לא על כתפיו, אלא כל נציג משפחה לוקח אחריות מחודשת על החלטותיו. כך, נעשה תהליך ריפוי של השלמה של הכסף שאבד. המונחה יכול בסוף הקונסטלציה לעמוד שוב במקומו כאשר תחושה חדשה לגמרי לגבי כסף מופיעה בליבו.

הנה כמה מהעקרונות של הקונסטלציה איתם עבדו בסיפורים מעלה:

כל מי שנולד במשפחה יש לו את הזכות להיות חלק בה וזה לא יכול להילקח ממנו, לא משנה מה עשה. אם בגלל מעשה מסוים המשפחה דחתה חבר שלה. ילד אחר במורד הדורות יחזור על אותה התנהגות או סימפטום כדי להחזיר את אותו חבר משפחה דרכו למערכת.

במערכת יחסים בין קורבן לתוקף יש עוצמה של קשר שיכולה להיות חזקה יותר מקשר משפחתי. לכן חשוב מאד לאפשר השלמה ביניהם אחרת אחד מבני המשפחה של התוקף והקורבן יקחו עליהם את התפקיד.

הקונסטלציה המשפחתית מכבדת את גורלו של אדם ומאפשרת לכל אחד מהמשפחה לקבל עוצמה וכוח מאותו גורל. לא חשוב אם הגורל הוא מוות במלחמה, בהפלה, נכות, מחלה, פשיטת רגל ועוד...

הקונסטלציה המשפחתית מכבדת את עולמם של המתים ומחברת אותם לעולמם של החיים בכך שהיא מאפשרת לחיים לראות שלמתים יש עדיין השפעה עליהם. יש כבוד לאבותינו הקדמונים.

החוק הגבוה בקונסטלציה המשפחתית הוא אהבה. חוקים אלו אי אפשר לשבור. כאשר מזלזלים בחוקים אלו היחידים במשפחה סובלים. וכאשר מכבדים חוקים אלו תהיה פריחה וצמיחה לכל המשפחה במסגרת גורלם הייחודי. הקונסטלציה מביאה פתרון היכן שאין כבוד ומאפשרת ריפוי למערכת המשפחתית כולה.

הורים נותנים לילדים את המתנה הגדולה מכל – החיים. הורים תמיד נותנים יותר לילדים. הילדים יתנו לילדים שלהם. האהבה זורמת מההורים אל הילדים.

עלינו לכבד את דורות אבותינו בכך שאנו בוטחים בהם שהם יצליחו לנהל את הבעיות שלהם לבדם. אין עלינו לקחת על עצמנו את הקשיים והבעיות של הורינו. כמו למשל, בגרושים, אחד הילדים יקח על עצמו להפוך את ההורה הסובל לשמח. אנו רוצים להימנע מביקורת ויהירות על הורינו כדי לא לשים את עצמנו מעליהם.

לקונסטלציה המשפחתית עקרונות רבים ונאורים אשר ניתן לחוש אותם כאשר עומדים כנציגים או כצופים מהצד.

052-5381784 

שירה אליאס רוטר

טיפול רגשי, קונסטלציה משפחתית

_edited.png
bottom of page