top of page
  • שירה אליאס רוטר

עבודה עם כאב פיזי בהתמקדות

שי ישב מולי עם גב כואב.

נכנסנו לתהליך ההתמקדות, בו הוא עוצם את עיניו ומפנה את תשומת הלב לגב. למקום הכואב.

ההרגל האוטומטי שלנו בורח מכאב, מחפש דרך מילוט, מחפש להפסיק להרגיש כאב.

אך מה קורה כשנתרווח לאחור ונתמסר לתחושת הכאב בגב? ונאמר לאותה תחושה בעדינות – אני כאן, מקשיב לך?

בתחילה, אולי התחושה תהיה מעורפלת ותקח זמן מה עד שיתגבשו המילים שכמו ייצאו מתוך הגב הדאוב. אך הן ייצאו. והגב יאמר את דברו .

לגב של שי היה הרבה מאד מה לאמר, על לחץ, ועל עבודה מרובה כל כך שהוא לוקח על עצמו על פחד ממחסור, פחד מלא להספיק, לא להיות טוב מספיק, לא להצליח לפרנס טוב את משפחתו וריבוי אינסופי של מטלות ומשימות. והתחושה שהתגבשה היתה – ריצה בתעלות, כמו חפרפרת, סביב סביב, מעולפת מפחד ללא יכולת כלשהיא לעצור.

לנוח.

לאמר – הכל בסדר כרגע.

וככל ששי הסכים להקשיב לאותה תחושה קשה, חובטת, דואבת כל כך, התחושה הפיזית בגב נרגעה, עוד ועוד, עד שרפתה כליל ורווח לה.

נשימה עמוקה, שקט עכשיו.

הגב מרגיש נינוח, נעים.

הכל בסדר.

אפשר לנשום לרווחה.

תחושות הגוף בולטות מעל פני השטח ותופסות את תשומת הלב שלנו כשאנחנו נמצאים במיוחד במתח כלשהוא או במצב של כאב, עצבנות , כעס, עצב כבד. גם מתחושות אלו, רובינו פשוט הורגלנו להתעלם. עד אשר מופיע כאב פיזי שממנו לא ניתן להתעלם עוד.

בלב ליבה של שיטת ההתמקדות אנחנו מפנים את תשומת הלב שלנו לתחושה הגופנית, בין אם היא קטנטנה ובקושי מורגשת ובין אם היא משמעותית מאד ומורגשת אפילו באופן פיזי כואב.

הגוף שלנו יודע. בגופנו קיים ידע עשיר כלפי כל תחום שאותו נרצה לחקר ולהעמיק מחוויית החיים שלנו. בדרך החיים הנורמטיבית שלנו, המידע הזה , שאצור בגוף, על פי רוב חסום בפני ההכרה המודעת שלנו. אותו הידע שטמון בגוף – מובלע בתחושה גופנית- פיזית.

הוא נמצא כמו מתחת לתחושה, אם אך נפנה אל אותה תחושה ונעמיק בשהייה ובהתבוננות העמוקה יותר בה – נקלוט אותה להכרה המודעת שלנו.

ג'נדלין, מפתח שיטת ההתמקדות אמר "אם לא הופתעת – לא התמקדת". כלומר, בהתמקדות, בפנייה הזו אל תחושת הגוף קיים ידע חדש. שלא היה מוכר לך עד כה. לא שוב ושוב תהליך מחשבתי סביב נושא מוכר, אלא הפתעה, ידע חבוי וסמוי שנמצא מתחת לתחושה.

בדוגמא של שי, ההסכמה שלו לפנות מקום בתוך עצמו ולהקשיב לתחושה קשה, כואבת וחובטת – עצם ההכרה שבתוך תוכו הוא מרגיש ריצה אינסופית מייסרת שלא נגמרת – סימנה את אותותיה והתחושה הגופנית הכואבת- הותמרה בשקט .

052-5381784 

שירה אליאס רוטר

טיפול רגשי, קונסטלציה משפחתית

_edited.png
bottom of page